Horší známky na vysvědčení se nevyhýbají ani nadaným dětem

Datum publikace: 02. 07. 2018
Periodikum:
zpravy.idnes.cz
Vysvědčení si v pátek domů přineslo celkem 78 tisíc žáků základních škol. Mezi nimi i řada nadaných dětí, které se však často navzdory nadprůměrnému potenciálu propadají svými výsledky do šedi průměru, říká odbornice na jejich vzdělávání Šárka Portešová z Katedry psychologie Masarykovy univerzity v Brně.

Jaké vysvědčení si nosí domů nadané děti? 
Na to se nedá odpovědět jednoznačně. Řada z nich má samé jedničky. Vím ale také o spoustě dětí, které jsou nadané jen v některém předmětu, nebo je škola tak nebaví, že na ni úplně rezignovaly a o dobré známky se nesnaží. I nadané děti mohou mít na vysvědčení špatné známky. 

O čem tedy známky vypovídají? 
O spoustě věcí. Například o motivaci. Dítě, které má samé jedničky, musí být motivované podávat ve všech předmětech stabilní výkon. A to takový výkon, který odpovídá představě jednotlivých učitelů o jedničkáři. Problém je v tom, že se děti až příliš často učí jen kvůli tomu, aby dostaly dobré známky, zájem o to, co se učí, vlastně nemají. A to pro ně z řady důvodů není dobré. Pokud převládá vnější motivace, pro další vývoj dítěte je to riziko. Tak například když se jim nedaří a známky najednou nejsou podle jejich představ, mívají silný pocit selhání, jsou přesvědčeny, že jejich hodnota v očích ostatním klesla. Problém je také, že investují energii do známek, místo aby ji investovali do učení se toho, co je zajímá. 

Jak by to mělo ideálně vypadat? 
Je také spousta dětí, které vědomě do hloubky rozvíjejí schopnosti a zájmy v oblastech, které je zajímají, a mají v nich velmi dobré výsledky. Zároveň vědí, že není v jejich silách podávat nejvyšší výkon ve všech předmětech. Jdou si za tím, co je baví a zajímá. To je podle mě mnohem lepší cesta než obecná snaha mít dobrou známku za každou cenu a ze všech předmětů. Když je do toho budete nutit, budete je možná i brzdit v oblasti, pro kterou mají nadání. Pracujeme se skupinou dyslektiků, kteří excelují v matematice. Kdybychom po nich chtěli, aby podávali nadprůměrný vývoj i v jazycích, neustále by doháněli handicap, který tu mají a který nemohou vyrovnat, a to by je brzdilo v rozvoji jinde. Stručně řečeno, zprůměrovali bychom je. 

Celý rozhovor najdete na: https://zpravy.idnes.cz/vysvedceni-vzdelavani-jednicky-spatne-vysledky-fuv-/domaci.aspx?c=A180629_411659_domaci_kuce