Dospělí i malí Češi jsou v otázkách financí zdatnější. Mají ale stále co dohánět

Datum publikace: 19. 09. 2019
Periodikum:
ct24.ceskatelevize.cz
Co je to úvěr? Hod míčem. Je půjčka špatná? Hod míčem… Chcete míč? Pak stačí pětkrát správně odpovědět na otázku ze světa financí. Tak své hodiny finanční gramotnosti vede jeden z bankéřů, který dochází za dětmi do škol, Michal Pitucha. Soutěže, ankety, prostě hra – jsou podle něj tím, co dětem v hlavě uvízne a dokážou to pak uplatnit i v reálném životě.

Ze dvou exkluzivních průzkumů, které má k dispozici web ČT 24 plyne, že celková finanční gramotnost Čechů se postupně zlepšuje - i když má stále své nemalé rezervy. Děti už dnes podle lektora projektu s názvem Bankéři do škol, jinak také manažera Hallo bank Michala Pituchy vědí mnohem lépe, než ještě před pár lety, jakou hodnotu mají peníze a co si za ně mohou koupit. A to už i ty nejmenší. Paradoxně jim v tom pomáhají třeba různé souboje, které svádí prostřednictvím her na počítačích či telefonech, přestože to dospělí nevidí zrovna rádi. Už tam si totiž sestavují své první rozpočty. A přestože jde o virtuální svět – pokud si v něm nemůžete koupit kvůli špatně nastavenému rozpočtu třeba nezbytnou zbraň pro svého oblíbeného hrdinu, a tomu pak hrozí záhuba – získává dítě s hrou cennou zkušenost. Tu si pak přenáší i do reálného světa – tedy že na dobrém rozpočtu opravdu záleží.

ak vyplývá z nejnovějšího průzkumu České bankovní asociace (ČBA), domácí rozpočet Čechům potíže nečiní – na stupnici do 10, kde měli sami sebe ohodnotit (jak moc se v dané věci orientují), mu dali číslo 8,4. S investicemi je to už ale horší – hodnota 4,1 svědčí spíše o tom, že si zde nevěří. Naprostá většina z nich, 89 procent, si také myslí, že jejich znalosti v oblasti financí jsou dostačující, přesto se někdy raději poradí. Kamenem úrazu je ale to, že se v doporučeních poradců a finančních odborníků následně ztrácejí – a stejně tak jim dělá problém vyznat se v záplavě informací na internetu.

Ačkoliv jsou obecně Češi o něco chytřejší a své finance mají více pod kontrolou než před pár lety, jak ukázala nejnovější studie (ČBA), radikálně nepokročili – a to i přes existenci různých osvětových projektů zaměřených na finance. "Finanční gramotnost sice bod po bodu v posledních letech stoupá, ale stále se pohybujeme v průměrných hodnotách, tedy znalostech. V posledních třech letech dochází k růstu vždy o jeden procentní bod, nyní jsme na 57 %. O výrazném zlepšení tedy mluvit nemůžeme," hodnotí výsledek gestorka projektů finančního vzdělávání České bankovní asociace (ČBA) Helena Brychová.

I ministerstvo financí by si představovalo výraznější zlepšení. Do vlády tak má do konce roku směřovat Národní strategie finančního vzdělávání (NSFV), která aktualizuje zhruba devět let starý dokument. "Stanovuje základní principy, jakým směrem by se mělo finanční vzdělávání v následujících letech z pohledu vlády ubírat, reaguje na nové vnější podmínky a potřeby," vysvětluje ve svém vyjádření pro web ČT 24 ministerstvo financí. Za nejvýznamnější počin první strategie považuje ministerstvo financí to, že na základních (v roce 2013) a středních školách (v roce 2009) zavedli povinnou výuku finanční gramotnosti. Ta určuje, co přesně by měl žák na určitém stupni z této oblasti znát. Teď nastal čas posunout se dál. Aktualizovaná verze proto podle ministerstva financí přichází především s novými skupinami lidí, na které chce stát své vzdělání v oblasti financí cílit.

Celý článek najdete zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2926169-dospeli-i-mali-cesi-jsou-v-otazkach-financi-chytrejsi-nez-byvali-maji-ale-stale-co

Související články na portálu Šance Dětem