Do školek chodí čím dál tím více autistů. Jde o pozitivní trend, upozorňují odborníci

Datum publikace: 21. 09. 2018
Periodikum:
ihned.cz
Přibližně tři procenta dětí v mateřských školách vyžadují speciální péči. Do této skupiny patří i děti s autismem, jejichž počet se ve školkách za posledních deset let ztrojnásobil. Podle odborníků to ale nutně nemusí znamenat, že množství osob s danou diagnózou roste. Naopak to může značit, že rodiče se čím dál častěji snaží děti s lehčími formami autismu socializovat už od útlého věku.

Statistici zároveň upozorňují, že děti se zvláštními potřebami chodí stále častěji do klasických tříd než do specializovaných zařízení. Ta před deseti lety navštěvovalo 80 procent takových dětí, letos to bylo již jen 65 procent. Odborníci trend vítají, protože především pro děti s lehčími formami autismu je zásadní se co nejdříve zapojit do běžného kolektivu. To, že je ve školkách více autistických dětí, nemusí znamenat, že se jejich počet v populaci dramaticky zvyšuje. Příčinou je podle odborníků spíše lepší diagnostika a větší informovanost veřejnosti. V minulosti byl autismus odhalován později, s dětmi se začínalo pracovat až kolem čtvrtého či pátého roku, kdy už nezvládaly pobyt v klasické školce a musely být umístěny do speciálních zařízení nebo zůstat doma s rodiči. Přitom právě pobyt v mateřské škole autisty včas učí sociálním dovednostem, což jim v budoucnu ulehčí fungování ve škole i v práci. "Dává nám to šanci, že se o ně společnost nebude muset celý život starat, ale že budou jejími právoplatnými členy," říká Zuzana Masopustová, psycholožka vyučující na brněnské Masarykově univerzitě.

Ve školkách se o autistické děti v některých případech stará asistent, zároveň s nimi pracují takzvaná speciálně pedagogická centra, která by měla pravidelně zjišťovat, jak se dítěti v kolektivu daří. Reálně jsou ale tato centra přetížena a nedokážou rostoucí počet autistů ve školkách pokrýt dostatečným množstvím pracovníků. Podle Masopustové je potřeba pedagogická centra posílit. Dětem by se tak dostalo více individuální péče. Samotné školky se většinou s výzvou v podobě autistického dítěte nejsou schopny vypořádat samy. "Když školka není zvyklá s autisty pracovat, volají k nám, jestli máme místo. Nevědí, co s těmi dětmi dělat," říká Jana Vlachová, ředitelka pražské školky Duha, která má kromě běžných tříd i speciální.

Zdroj: https://archiv.ihned.cz/c1-66250980-v-ceskych-skolkach-pribyva-rychle-deti-s-autismem-jejich-pocet-se-za-posledni-dekadu-ztrojnasobil

další zprávy z médií

Související články na portálu Šance Dětem