- Domů
- O čem se mluví
- Dluhy mají často původ už v raném věku, naučit děti hospodařit může i vlastní účet v bance
Dluhy mají často původ už v raném věku, naučit děti hospodařit může i vlastní účet v bance
Datum publikace: 19. 03. 2019
Periodikum:
CT24.cz
S dluhy má problém téměř každý desátý Čech, jak ukázala před dvěma lety i mapa exekucí. Přestože se od té doby situace mírně lepší, odborníci na sociální problematiku předlužení považují stále za jeden z nejvážnějších společenských a ekonomických problémů Česka. Mnohdy se na ně přitom zadělává už v dětství. Recept může být často velmi jednoduchý – stačí včas dítěti založit účet a zapojit ratolest do rozpočtu rodiny.
„Rodiče bohužel s dětmi neumí pracovat, přebírají stále často špatný model ze svého dětství. Spočívá to v tom, že dítě sice dostává kapesné, ale nemá už žádnou odpovědnost za to, jak s ním naloží, a rodič nemá žádnou kontrolu,“ vysvětluje poradkyně a expertka na finanční gramotnost Veronika Kalátová. A i podle dalších finančních expertů by se děti měly učit odpovědnosti mnohem dříve, než si založí svůj vlastní účet třeba s první brigádou v patnácti letech. „V té době už si totiž může potomek otevřít účet sám, bez dohledu rodičů. Jenže v pubertálním věku nemusí chtít nechat své rodiče do peněz mluvit,“ dodává Kalátová. A tady se právě zadělává na budoucí problém s dluhy. A to, že už v dětském věku se týkají půjčky i dluhy nejednoho českého dítěte, doložil loňský průzkum České spořitelny – celá polovina školáků s nimi má zkušenosti a mnozí se setkali dokonce i s problémy se splácením.
Více než polovina dětí dostává kapesné, řada z nich s ním nevyjde
Více než polovina dětí (55 procent) dostává podle průzkumu pravidelně kapesné, ale často s ním nevyjde. Tři čtvrtiny dětí tak už znají situaci, kdy všechno utratily, a přesto by si rády něco koupily. Polovina z nich to řešila půjčkou a čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně. A pětina oslovených dětí zažila situaci, kdy měly problém půjčené peníze vrátit.
Virtuální peníze jako vstup do reálného světa
Zatímco nástup do školy se nabízí jako ideální příležitost zavést kapesné, protože dítě má tak i motivaci se naučit rychleji počítat, kolem osmého až desátého roku nastává podle expertů čas na založení vlastního účtu. Jednoduše řečeno – v době, kdy hraje dítě počítačové hry, začíná do nich chtít dostat i virtuální peníze. „A to je moment, kdy přichází pochopení elektronického toku peněz a čas založit účet,“ vysvětluje Kalátová, která také spolupracuje v oblasti dětských účtů s jednou z českých bank. V té době je vhodné vysvětlovat finance na příkladu vlastní rodiny. Především to, že rodiče vydělávají jen určité množství peněz, ze kterého se platí všechny potřebné věci, tedy třeba bydlení, jídlo nebo zábava. A do toho zapojit potomka. „Přenést na něho odpovědnost za část jeho nákladů, aby si z kapesného platil třeba jízdenky nebo obědy ve škole či útraty za telefon. Aby pochopil, že nic v životě není zadarmo, a naučil se tak s penězi vycházet a předcházet dluhům,“ dodává Kalátová.
Celý článek najdete zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/dluhy-maji-casto-puvod-uz-v-ranem-veku-naucit-deti-hospodarit-muze-i-vlastni-ucet-v-bance-67584