Českým školám se nedaří rozpoznávat nadané děti, ministerstvo chce situaci zlepšit novou vyhláškou

Datum publikace: 16. 05. 2018
Periodikum:
lidovky.cz
Nadané děti v Česku nemají ve školách dobrou podporu. Učitelé na jejich vzdělávání nejsou systematicky připravováni a mnoho z nich neví, jak talent dítěte rozvíjet.

Nadané děti v Česku nemají ve školách dobrou podporu. Shodli se na tom účastníci konference Fenomén nadaných dětí, kterou v úterý v Poslanecké sněmovně pořádala vzdělávací organizace EDULAB. Stát na podporu nadaných žáků dává 0,25 procenta z peněz, které jsou určeny pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, uvedla Ivana Blažková z oddělení speciálního vzdělávání ministerstva školství.

V každém ročníku populace je podle odborníků zhruba deset procent nadaných a dvě procenta mimořádně nadaných, v ČR se je ale často nedaří odhalit. Ministerstvo školství ve svých statistikách ze základních škol letos eviduje 1881 nadaných a 1116 mimořádně nadaných dětí. To je 0,2 procenta, respektive 0,12 procenta ze všech 962.108 žáků.

Podle Blažkové z ministerstva školství šly od září 2016 na podporu v začleňování handicapovaných a nadaných dětí dvě miliardy korun, konkrétně nadané žáky ale podpořil stát pěti miliony korun. Ministerstvo by chtělo tento stav zlepšit úpravou vyhlášky o společném vzdělávání dětí ve školách, kterou chystá do konce letošního roku. V praxi by pak větší podpora nadaných mohla fungovat od září 2019, řekla Blažková.

Nadané děti bývají nadprůměrné v rozumových schopnostech i osobnostně a citově. Vyžadují proto větší pozornost, citlivý přístup a množství podnětů ke svému rozvoji. Pokud jsou zanedbávané, bývají podle odborníků frustrované a tíhnou k psychickým potížím. Společnost pak nemůže těžit z jejich výjimečnosti, a v mezinárodním srovnání se stává méně úspěšnou.

Celý článek najdete na:

https://www.lidovky.cz/ceskym-skolam-se-nedari-rozpoznavat-nadane-deti-ministerstvo-chce-situaci-zlepsit-novou-vyhlaskou-ird-/zpravy-domov.aspx?c=A180515_170139_ln_domov_ele

další zprávy z médií