Český způsob výuky zaostává, rozdíly mezi kraji se prohlubují

Datum publikace: 20. 12. 2019
Periodikum:
idnes.cz
V českém školství se prohlubují rozdíly mezi kraji. Ukazují to výsledky činnosti České školní inspekce, která představila svoji výroční zprávu. Dalších problémů je podle inspektorů několik - nízký podíl ve výuce aprobovanými učiteli, nesourodé spojení škol v jednu nebo obrovské množství hodin ve stylu výklad, zápisky.

Frontální výuka, kdy učitel něco vykládá před tabulí a žáci si dělají poznámky, dominuje na více než 80 procentech škol. Podle České školní inspekce tak školy dostatečně neinovují výuku, takzvaně nejdou s dobou. 

„Odvíjí se to už od přípravy učitelů. Ti se podle výsledků méně dovzdělávají v oblasti pedagogiky a dalších formách výuky. Ve vzdělávání učitelů v oblasti funkčních metod, didaktik a různých přístupů oproti ostatním zemím OECD zaostáváme. Chtělo by to vytvořit systematickou podporu práce učitelů ve školách,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. 

Zatloukal také upozorňuje, že se to odráží i ve výuce samotné, Výklad před tabulí a zapisování do sešitu dominuje, školy výuku dostatečně neinovují, nemají v hodinách moderní technologie. 

„Celý den probíhá stejně. Jak je to potom pro žáky motivující? Nedivme se, že to motivující není a že je škola nebaví,“ dodává ústřední školní inspektor.

Školství je decentralizované, problémy se kupí

Podoba českého školství se dá přirovnat ke košatému stromu. Centrální kmen v podobě ministerstva se větví na 14 krajů, které rozdělují školám peníze. Pak je tady dalších 205 obcí s rozšířenou působností, které shromažďují statistiky a další podklady rozpočtů škol, které jsou v jejich působnosti. Na konci je zhruba 3 500 zřizovatelů. Ve výsledku zhruba každá druhá obec zřizuje nějakou školu.

Celý text najdete zde: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/csi-vyrocni-zprava-regiony-msmt-zatloukal-matuskova.A191216_130246_domaci_brzy