Být vzdělanější než rodiče? V Česku mimořádně těžké, po pandemii ještě víc

Datum publikace: 28. 04. 2021
Periodikum:
irozhlas.cz
Nová data ukazují, jak se za deset let vyvinuly názory rodičů na základní školy, kam chodí jejich děti. A co s nimi udělal rok distanční výuky, kdy se vídali s učiteli nejen na třídních schůzkách, ale i ve vlastním obýváku nebo v kuchyni.

Už není hlavní, jak škola vypadá a že má novou laboratoř nebo tělocvičnu. Rodiče žáků ZŠ čím dál častěji říkají: ještě víc než technické zázemí a odborné znalosti oceňujeme lidské kvality učitelů a to, jestli dokážou udělat ze třídy místo, kde se budou děti cítit dobře a uvěří, že má smysl se učit. Ukázal to výzkum, ve kterém sociologové srovnali postoje rodičů ke vzdělávání v současnosti a před jedenácti lety. Hlavní část dokončili loni, pak se rozhodli studii prodloužit, aby zachytila i dopady pandemie koronaviru a učení přes internet v domácí izolaci. Poslední vlna dotazování proběhla v listopadu 2020. „Jedním z parametrů, které jsme obezřetně sledovali, byly aspirace rodičů. Tedy jakého minimálního stupně vzdělání si přejí, aby dosáhly jejich děti. Výrazný pokles aspirací by byl silný signál o negativním vlivu pandemie,“ říká pro iROZHLAS.cz spoluautor výzkumu, ekonom Václav Korbel z agentury PAQ Research. Po prvním lockdownu loni v dubnu rodiče své nároky na vzdělání dětí snížili, pak se čísla začala vracet k normálu. Výjimku tvoří rodiče, kteří sami mají nižší vzdělání. U nich je propad větší a trvalejší – vzhledem k tomu, že jich ve sledovaném vzorku není tolik, aby bylo možné vyloučit náhodný výkyv, je potřeba ještě počkat, jestli jej potvrdí další data. Pokud se to stane, jedním z možných vysvětlení je, že rodiče díky distanční výuce na vlastní oči viděli, kolik učiva a jak složitého mají jejich děti ve škole vstřebat. A řekli si, že když mu sami nerozumí, nezvládnou to ani jejich potomci. „Jestli se pokles aspirací potvrdí, bude to pro českou společnost špatná zpráva,“ říká Karel Gargulák, který se podílel na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ministerstva školství a teď působí jako konzultant informačního centra EDUin, které si výzkum objednalo.

Celý článek najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/cesko-skolstvi-vzdelavani-pruzkum_2104270615_pek

Učitel učí děti