Aplikace zbrzdí deprese i snahy o sebevraždu. Za jejím vznikem stály vlastní problémy

Datum publikace: 18. 09. 2019
Periodikum:
svetchytre.cz
Před dvěma lety u Veroniky Kamenské propuklo duševní onemocnění. Brněnská studentka Vysokého učení technického hledala pomoc i na internetu. Našla sice několik aplikací, jenže všechny byly jen v angličtině, navíc hodně jednostranně zaměřené. Přitom bylo jasné, že podobné problémy mají v Česku tisíce lidí. Veronika proto ještě se dvěma kamarády vytvořila aplikaci vlastní. Dostala název Nepanikař.

Skoro čtyři každý den. Konkrétně pak 1358. Tolik lidí v Česku loni pro odchod ze života zvolilo sebevraždu. Nejčastěji ve středních Čechách a na jihu Moravy. Možná někdo z nich mohl žít, kdyby v těžkých chvílích použil aplikaci, která si klade za úkol pomáhat v krizových situacích spojených s lidskou psychikou. A myšlenky na sebevraždu mezi nimi nechybí. Aplikace Nepanikař má ale pomáhat i při depresi, úzkostech, snaze si ublížit nebo nově i při problémech s příjmem potravy.

Nápad, jak pomoci, Veronika nosila v hlavě. Bylo potřeba ho ale převést do funkční aplikace. „Podařilo se mi sehnat dva kamarády, kteří studují na fakultě informatiky na VUT. Můj nápad se jim zalíbil natolik, že řekli, že do toho půjdou se mnou,“ říká Veronika Kamenská. Ta tak dodala osobní zkušenosti a odborné znalosti, které získala ve volném čase. Programování pak byla práce pro Tomáše Chlubnu a Aleše Řezáče. Studentský tým obsah aplikace v průběhu vývoje ještě důkladně konzultoval jak s dalšími lidmi, které trápí duševní onemocnění, tak s odborníky z řad psychologů, psychiatrůpsychoterapeutů.

Univerzální rady do každé kapsy

Aplikace těží především z toho, že mobil máme pořád u sebe. Pomoc, byť v základní míře, je tak neustále k dispozici. Odborníci ve svých ordinacích non-stop dosažitelní nejsou a ani různé linky důvěry nemusí pokaždé pomoci. „Kontaktovat například Linku bezpečí může stát odvahu, a ne každý je připraven hovořit (nebo chatovat) o svých potížích. V tom může být Nepanikař nízkoprahovější,“ připouští Lucie Bukovská, hlavní psycholožka Linky bezpečí. Na druhou stranu připomíná, že mobilní aplikace nemůže poskytnout péči živého člověka, který projeví lidský zájem a interaktivně reaguje na to, co mu někdo říká.

Právě naprostá anonymita nemocného člověka je jedním z faktů, které autorka aplikace Nepanikař zmiňuje. „Neptá se na žádné osobní údaje, nepotřebuje žádná oprávnění. Kromě toho je zcela zdarma, protože naším jediným cílem je, aby pomáhala lidem,“ ujišťuje Veronika Kamenská. Dokonce umožňuje vymazat všechny informace o pohybu uživatele v aplikaci. Stáhnout si ji mohou jak uživatelé telefonů s operačním systémem Android, tak i ti, kteří používají telefon Apple. Jen z řad majitelů telefonů s Androidem si aplikaci stáhlo už víc než deset tisíc lidí.

Po stažení si lze v hlavní nabídce vybrat z pěti voleb podle typu problémů. Nabízí se tak tlačítka: Deprese, Úzkost panika, Chci si ublížit, Myšlenky na sebevraždu a nově i Poruchy příjmu potravy. Kromě toho jsou k dispozici kontakty na profesionální pomoc, kdyby rady z aplikace nestačily, nebo problémy přerostly její možnosti. V každém z pěti hlavních témat jsou konkrétní rady a cvičení, jak krizovou situaci zmírnit. Aplikace uživatele například vyzve k tomu, aby zavolal někomu blízkému, sepsal si pár věcí, které mu dělají radost nebo se nedávno povedly, případně vyzve k některému z připravených dechových cvičení nebo ke hře, která má za úkol odvést myšlenky někam jinam.

Celý článek najdete zde: https://www.svetchytre.cz/a/pEpMH/aplikace-zbrzdi-deprese-i-snahy-o-sebevrazdu-za-jejim-vznikem-staly-vlastni-problemy?fbclid=IwAR05r2vF0cI4vzoFjSE9oLQaA9C77ahZGfzNSWiK3ahpaFsLnj_4gbpZR04

Související články na portálu Šance Dětem